Skip to main content
It looks like you're using Internet Explorer 11 or older. This website works best with modern browsers such as the latest versions of Chrome, Firefox, Safari, and Edge. If you continue with this browser, you may see unexpected results.

Pameran Ukiran Kayu: Tokoh-tokoh

Pameran Ukiran Kayu

Allahyarham Che Long bin Yusof

                                  
  • Dilahirkan pada tahun 1868 dan kembali ke rahmatullah pada tahun 1962. 

  • Penggiat seni yang aktif dalam bidang seni ukiran kayu tradisi Melayu.

  • Hasil seni ukiran beliau boleh dilihat di Istana Sultan Abu Bakar, Johor hinggalah ke Selatan Thailand.

  • Antara hasil ukiran beliau adalah mimbar masjid, perahu, pintu gerbang, panel-panel hiasan dinding, keris dan senjata tradisional Melayu.

  • Ukiran pada Istana Tengku Long di Kampung Raja adalah hasil tangan beliau.

  • Antara keturunan beliau yang meneruskan tradisi ukiran kayu adalah Abd Rahman bin Long, Mohd Nor bin Long, Abd Latif bin Long, dan cucunya Mohd Salizan bin Abd Rahman. 

 

Allahyarham Wan Su bin Othman

                  

  • Dilahirkan pada tahun 1868 dan kembali ke rahmatullah pada tahun 1962. 

  • Penggiat seni yang aktif dalam bidang seni ukiran kayu tradisi Melayu.

  • Hasil seni ukiran beliau boleh dilihat di Istana Sultan Abu Bakar, Johor hinggalah ke Selatan Thailand.

  • Antara hasil ukiran beliau adalah mimbar masjid, perahu, pintu gerbang, panel-panel hiasan dinding, keris dan senjata tradisional Melayu.

  • Ukiran pada Istana Tengku Long di Kampung Raja adalah hasil tangan beliau.

  • Antara keturunan beliau yang meneruskan tradisi ukiran kayu adalah Abd Rahman bin Long, Mohd Nor bin Long, Abd Latif bin Long, dan cucunya Mohd Salizan bin Abd Rahman. 

Petikan dari buku Nuansa ukiran kayu Melayu (2015). Kuala Lumpur: Akademi Pengajian Melayu, Universiti Malaya. 

Allahyarham Abd. Rahman bin Long

                
  • Dilahirkan pada tahun 1941 di Kampung Beris, Kuala Besut, Terengganu.

  • Mula terlibat dalam seni ukiran arca seawal usia 15 tahun.

  • Telah menubuhkan Pakatan Juru Ukir Tradisional di Pengkalan Chepa, Kota Bharu, Kelantan pada tahun 1970.

  • Telah menubuhkan syarikat Juru Ukir Tradisional Sdn Bhd Pada 1 Januari 1981.

  • Antara hasil ukiran beliau adalah hiasan pada istana, masjid, bangunan-bangunan kerajaan dan swasta, hotel-hotel di Malaysia, Singapura dan Brunei.

  • Turut menghasilkan ukiran hulu senjata.

Petikan dari buku Nuansa ukiran kayu Melayu (2015). Kuala Lumpur: Akademi Pengajian Melayu, Universiti Malaya. 

Allahyarham Tengku Ibrahim bin Tengku Wok

                             
  • Dilahirkan pada tahun 1929 di Kampung Gong Kemuntong, Besut Terengganu. 

  • Penglibatan awal dalam seni ukiran pada usia remaja dan mewarisi kemahiran mengukir dari ayahnya. 

  • Lebih mesra dengan panggilan Ayah Ku merupakan antara tokoh tersohor dalam bidang seni ukiran halus senjata tradisional khususnya hulu keris.

  • Setiap  ukiran yang dihasilkan dihiasi dengan motif dan reka corak yang yang diilhamkan daripada unsur tumbuh-tumbuhan, awan larat dan bentuk geometri.

  • Mahir dalam mereka cipta peralatan mengukir seperti pahat, set penebuk lubang, semawar dan mesin menajamkan pahat.

  • Hasil ukiran beliau pernah dipersembahkan kepada Ke Bawah Duli Yang Di-Pertuan Agong ke-9 Sultan Azlan Muhibbudin Shah dan mantan Perdana Menteri Malaysia, Tun Dr. Mahathir Mohamad.

  • Penerima anugerah Adiguru Kraf Ukiran Halus (1995) dan diiktiraf sebagai Tokoh Kraf Negara pada tahun 1998.

Petikan dari buku Nuansa ukiran kayu Melayu (2015). Kuala Lumpur: Akademi Pengajian Melayu, Universiti Malaya.

Allahyarham Nik Rashiddin bin Nik Hussein

  • Dilahirkan pada 2 Julai 1955 di Wakaf Siku, Kota Bharu, Kelantan. 

  • Menetap dan membesar di Kampung Langgar, Kota Bharu.

  • Penerima Anugerah Pengukir Terbaik Kelantan anjuran Kementerian Pendidikan pada tahun 1970.

  • Merupakan pengasas Akademi Nik rashiddin (ANR) yang terletak di Kampung Kandis Bachok, Kelantan.

  • Hasil karya seni ukiran beliau lebih tertumpu kepada senjata tradisional.

  • Menghasilkan buku bertajuk ‘Spirit of wood: The art of Malay woodcarving’

Petikan dari buku Nuansa ukiran kayu Melayu (2015). Kuala Lumpur: Akademi Pengajian Melayu, Universiti Malaya. 

Hj. Abdul Latif bin Long

                                                                  

  • Dilahirkan pada 22 Disember 1946 di Kelantan. 

  • Hasil rekaan beliau pernah dijadikan hiasan pintu dan dinding di beberapa bangunan besar seperti Bank Bumiputra Malaysia Berhad (BBMB), Pejabat Penerbangan Malaysia (MAS) di London, Tokyo, Hong Kong dan Los Angelas.

  • Keunikan ukiran beliau adalah motif ukiran bunga lada hitam pada mimbar serta teknik ukiran tebuk timbul bersilat.

  • Mempunyai kepakaran mengukir pelbagai jenis ukiran seperti singgahsana istana, mimbar masjid, rumah tradisional Melayu, hulu dan sarung keris, ukiran pada pintu, siling dan dinding.

  • Mendapat pengiktirafan semasa membuat singgahsana Istana Negara, Kuala Lumpur iaitu Pingat Pertabalan DYMM (SPB) Yand Di Pertuan Agong ke VII iaitu Sultan Hj. Ahmad Shah, Pahang pada 6 Oktober 1980.

  • Menghasilkan beberapa buah buku untuk didokumentasikan sebagai rujukan oleh agensi-agensi kerajaan dan swasta, arkitek dan pelajar. 

  • Pernah menjadi guru pengukir Lembaga Kraftangan Malaysia, Temerloh pada 1 April 1975.

  • Merupakan panel penasihat Mesyuarat Lembaga Kraftangan Malaysia pada tahun 1974 dan menjadi penasihat kepada Persatuan Arkitek Malaysia.

Petikan dari buku Nuansa ukiran kayu Melayu (2015). Kuala Lumpur: Akademi Pengajian Melayu, Universiti Malaya. 

Wan Mustafa bin Wan Su (Wanpo)

                                
  • Dilahirkan pada 5 Mei 1939 di Terengganu.

  • Telah berkecimpung dalam bidang seni ukiran selama lebih 40 tahun.

  • Mewarisi kemahiran mengukir daripada daripada ayahnya iaitu Wan Su bin Wan Othman yang merupakan pengukir tersohor negara dan juga Adigiru Kraf Ukiran Melayu. 

  • Pengasas galeri ukiran kayu yang dikenali sebagai Baalai Seni Wanpo.

  • Mempunyai 30 orang pengukir mahir dan separuh mahir.

  • Balai Seni Wanpo turut memberi peluang pekerjaan kepada anak-anak muda setempat.

  • Memberi bimbingan dan tunjuk ajar kepada pengukir mudan yang berminat mendalami seni ukiran tradisional.

  • Dilantik sebagai salah seorang pangkaji istilah bahasa bagi bidang ukiran oleh Dewan Bahasa dan Pustaka berdasarkan kemahiran dan kepakaran yang dimiliki.

  • Dilantik sebagai Adigiri Kraf Ukiran Kayu Tradisional oleh Kraftangan Malaysia pada tahun 2007.

Petikan dari buku Nuansa ukiran kayu Melayu (2015). Kuala Lumpur: Akademi Pengajian Melayu, Universiti Malaya.

Norhaiza bin Noordin

                                                                                                      
  • Dilahirkan pada 20 Februari 1963 di Kampung Raja, Besut, Terengganu. 

  • Menimba ilmu berkaitan bidang ukiran dengan 6 tokoh ukiran tersohor iaitu Allahyarham Wan Su Othman, Wan Mustafa Wan Su, Allahyarham Tengku Ibrahin Tengku Wook, Hj Abdul Latif bin Long, Allahyarham Hj. Abd Rahman Long dan Allahyarham Nik Rashidin bin Nik Hussein.

  • Menubuhkan bengkel Seni Ukir Bakawali pada tahun 1990.

  • Telah menghasilkan buku ‘Spirit of wood, The art of Malay wood carving’ yang diterbitkan oleh Periplus dan buku Ukiran kayu warisan Melayu yang diterbitkan oleh Perbadanan Kemajuan Kraftangan Malaysia.

  • Pernah mengadakan pameran Spirit of wood di Asian Civilisation Museum, Singapura pada tahun 2003, Brunei Gallery di British Museum, London pada tahun 2004, Muzium Negara dan Muzium Terengganu pada tahun 2005.

  • Antara pencapaian beliau adalah:

          • Anugerah Seni Negeri Terengganu 2005

          • Perlantikan sebagai Karyawan Tamu di Institut Alam dan Tamadun Melayu, UKM  pada tahun 2009.

          • Anugerah Usahawan Terengganu kategori sederhana 2010.

          • Anugerah Adiguru Kraf 2011.

          • Anugerah Usahawan Terengganu Kategori Pelancongan Kraf dan Warisan 2013.

          • Perlantikan sebagai Residen Adiguru di Muzium Warisan Melayu, UPM Serdang pada tahun 2014.

Petikan dari buku Nuansa ukiran kayu Melayu (2015). Kuala Lumpur: Akademi Pengajian Melayu, Universiti Malaya.